YouTube zabil televíziu. Minimálne na tom pomaly pracuje.

19. mája 2016, cheryldelarge, Nezaradené

História sa opakuje a známa pieseň „Video killed the radio star“ by sa s malou obmenou textu mohla stať opäť aktuálnou.

Pochopiteľne, najstaršia generácia a stredná pracujúca generácia je stále verná televíznemu vysielaniu. No školopovinné deti, mládež a dokonca aj deti v predškolskom veku preferujú interaktívne prostredie platformy YouTube.

Naskytá sa otázka prečo: jedným z hlavných nedostatkov televízneho vysielania je programová štruktúra. Relácie určené pre deti a mládež sa vytratili, rozprávkové bloky sú kratšie a menej pestré – tomu obzvlášť nenapomáha fakt, že databáza YouTube obsahuje celé série rozprávok a to aj v slovenskom jazyku.

Čo sa týka násťročných divákov, tým televízia neponúka doslova nič. Naopak, stotožňujú sa s mladými autormi videí, ktorí ich interaktívne zabávajú, prehovárajú k nim z počítačovej obrazovky, sú viac skutoční ako televízni moderátori a najmä sú im vekovo omnoho bližší. Obsah videí je často založený na aktuálnych trendoch, sú svieže a väčšina populárnejších autorov sa kvalitou výsledného produktu môže rovnať televíznym reláciám. Zatiaľ čo relácie produkované televíznymi stanicami môžeme označiť za vágne, neatraktívne, strnulé. Určite si mnohí z vás pamätajú, čo ponúkalo vysielanie v povedzme 90-tych rokoch – internet bol ešte v plienkach a na výslní boli rôzne hudobné či súťažné relácie, stanice určené primárne na vysielanie rozprávok a seriálov pre deti mali veľmi pestrú ponuku, ktorá zaujala mladšie i staršie deti.

Naviac televízie majú svoje vysielanie časovo ohraničené – videá na YouTube môžete sledovať celý deň, podľa vlastného výberu a uváženia, sledovaním anglicky či nemecky hovoriacich tvorcov si zlepšujete jazykové znalosti.

Je ťažko odhadnúť, akú tendenciu naberie tento moderný fenomén. Vytratí sa úplne chuť pustiť si po návrate zo školy televízny prijímač? Alebo mládež s pribúdajúcim vekom presedlá na televízne programy? Určite by nebola prekvapujúca ani situácia, v ktorej by sa obsah YouTube vyvinul počas pár rokov natoľko, že by sa po obsahovej stránke vyrovnal komerčnej televízii, či ju rovno predbehol bohatým výberom pre všetky vekové kategórie. Môžeme teda usúdiť, že tento úpadok je spôsobený nielen technickým pokrokom, ktorý vytvoril z internetových stránok interaktívne médiá, ale istú váhu má aj nedostatok snahy a kreativity zo strany dramaturgie jednotlivých staníc.

Ak máte úplne odlišný názor alebo vaše myšlienky podporujú niektorú z týchto teórií, určite zanechajte komentár, ako vnímate túto problematiku vy.